A Survivor's Blueprint, 2015
Ditte Ejlerskov
Curator:Morten K Jacobsen



Ditte Ejlerskov har i sit billedkunstneriske virke behandlet popkulturelle kvindetyper. I A Survivor’s Blueprint er Ejlerskov optaget af den intensivering af stereotyper i race og i køn, som amerikanske Beyoncé Knowles sætter i scene.

Ifølge Ejlerskov repræsenterer Beyoncé en stærk liberal feminisme, der ikke skal ses alene som en underkastelse af mandens blik på kvinden; noget den traditionelle akademiske feminisme ofte har for vane at gøre. I stedet kan Beyoncés projekt ses som frisættende, idet hun netop, som kvinde, kan påtage sig det patriarkalske blik – behandle det, karikere det. Kvinden er hos Beyoncé ikke et passivt objekt, men et subjekt der leger med stereotyperne, uden at vælge side. Det er en kompleks og tvetydigt feministisk metode, hvor hun leger med både race- og kønsroller og samtidigt behandler Vestens krav til den sorte kvinde om til stadighed at være en 'survivor'.

Det er dette kulturelle miskmask Ditte Ejlerskov arbejder i. Her er der både plads til indignation og tvivl, dårlig stil og ironi, til selvbevidsthed og oprigtighed. Ditte Ejlerskov tager sit subjekt på ordet og lade sig drive af sted – helt ind i 'overleverens’ liberale strategier.

Udstillingen A Survivor’s Blueprint på Ringsted galleriet er en fortsættelse af Ejlerskovs interesse for kulturel afkodning, her konkretiseret igennem Beyoncé – popikon og feministisk debattør.

Interview (in danish)
PDF Press material

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-66_2.jpg
The Video Phone Painting, 2014

Ditte Ejlerskov

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-66_3_kobbertryk.jpg

If You Know, 2015
Copper plate prints on paper, Artist's Proof, 5 papers of 120 x 150 cm
Ditte Ejlerskov

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-66_2_detalje.jpg
 
 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-66_11_This is my first large scale Beyonce painting, 2014, oil on canvas, 200 x 240 cm.jpg

This is another large scale Beyonce, 2014
Oil on canvas
Ditte Ejlerskov

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-66_12_The Scarlet Beyonce Diptych_2015.jpg

The Scarlet Beyoncé Diptych, 2015
Oil on canvas (partly weaved)
Ditte Ejlerskov

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-66_9_The Survivor Diptych, 2015, oil on canvas (partly weaved), 2 pieces of 46 x 65 cm.jpg

The Survivor Diptych, 2015
Oil on canvas (partly weaved)
Ditte Ejlerskov

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-66_10_installationesview.jpg
 
 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-66_4_Colored Banana Dance, 2015, 22,5 x 25,5, water color and HD mini-projection on paper, 1_30 min loop on mini DV card, edition of 3_ Installation view.jpg

A Colored Banana Dance, 2015
Water color / HD mini-projection on paper, 1:30 min loop on mini DV card, The now edited found footage is depicting Jose?phine Baker in 1927 in “Revue Ne?gre” at Folies Berge?re, Paris, FR; Film photographer: unknown
Ditte Ejlerskov

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-66_5_ Colored Banana Dance, 2015, 22,5 x 25,5, water color and HD mini-projection on paper, 1_30 min loop on mini DV card, edition of 3.jpg

A Colored Banana Dance, 2015 (detail)

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-66_8_installation.jpg

A Survivor's Blueprint
Ditte Ejlerskov

 
""