Trip-ty-chon – en æstetisering af skabelse, ophobning og genopstandelse, 2016

A groupshow with works by:
Anne Skole Overgaard / Camilla Rasborg / claus ejner / Heidi Hove / Jens Axel Beck / Mette Juul / Morten K Jacobsen / Sonja Lillebæk Christensen / Thorgej Steen Hansen / Ulla Hvejsel

Curatorial background:
Morten K Jacobsen

PRESS (in danish)
Kunstværker er lavet for at blive set og vurderet, og helst være samfundsforandrende. Langt de fleste værker har dog et kort liv. Efter endt udstillingsperiode får værket tit en ny funktion, den kan være nyttig som dørstopper eller kile til det vippende bord, den kan også være endnu en irriterende ophobning i det i forvejen trange lager.

Med denne udstilling vises gamle lagergemte værker, kasserede værker, værker med ny funktionalitet og værker vis indpakning måske er smukkere end selve indholdet. Trip-tychon vil æstetisere den uundgåelige ophobning, æstetisere sammenspillet mellem pragmatismen og idealismen – en integreret del af den billedkunstneriske praksis. Trip-ty-chon er ikke interesseret i at præsentere et øjebliksbillede af de 10 medlemmer fra Udstillingsstedet Sydhavn Station og deres angivelige højdepunkter. Udstillingen vil i stedet præsentere det langstrakte og mindre glamourøse forløb med gode og mindre gode værker hentet ind fra mørket. For hvad sker der med et værk, efter at det har været gemt væk; holder det? Eller er det blevet inficeret af opmagasinering og kælderattitude? Med Trip-ty-chon produceres i stedet nye tilgange til ældre værker og derfor er udstillingen også en slags æstetisering af genopstandelsen.

Triptykonet er historisk set en symbolsk markør, der ofte afbilleder de tre stadier: fødsel, død og genopstandelse, eller det jordiske, himmeriget og helvedet. Oprindeligt var triptykonet i den tidlige middelalder små flytbare billeder, brugt som rejsealter, der gjorde det muligt – med velsignelse fra paven – at holde messe uden for det kirkelig rum. Det var altså ikke monumentale altertavler som hos fx Hieronymus Bosch, men pragmatiske billedkonstruktioner, der kunne klappes sammen til at beskytte billedet mod den strabadserende rejse. Triptykonet er idealisme og pragmatisme. Triptykonet er en fuldendt æstetisering af indpakning og indhold.

Med udstillingen Trip-ty-chon har den brogede sydhavnsgruppe indvilliget i at de hver især præsenterer tre værker hentet fra kælderen, loftet eller lageret, ud fra triptykonets tre symbolske stadier ift. den billedkunstneriske proces.

Morten K Jacobsen

Link to showpics

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-159_morten_jacobsen copy.jpg

A groupshow with works by:
Anne Skole Overgaard / Camilla Rasborg / claus ejner / Heidi Hove / Jens Axel Beck / Mette Juul / Morten K Jacobsen / Sonja Lillebæk Christensen / Thorgej Steen Hansen / Ulla Hvejsel

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-159_claus_ejner_morten_jacobsen.jpg

Norm, 2016
Acrylic box (used) / Paper Pencil drawing (bad)
Morten K Jacobsen

The drawing should have looked like the character Norm from Cheers, and was sought to be exhibited in the show Normen, but the drawing was absolutely poorly done. Just bad in a bad way, so it was dumped for a more conceptual approach (check the post NORMEN on this site)

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-159_4.jpg
 
 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-159_32.jpg

TRIP–TY–CHON, 2016

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-159_voila.jpg

Voilá, vol.3, 2016
Neonsign used to light up a sunset (a painting from 2005 by Anne Skole Overgaard)
This neonsign has been used indifferent shows with almost different purposes and different meanings.

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-159_10.jpg

TRIP–TY–CHON, 2016

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-159_morten_jacobsen.jpg

Replicare, 2010–2016
Epoxy / Bag (stored on a rack)
Morten K Jacobsen

 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-159_15.jpg
 
 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-159_33.jpg
 
 
http://morten-jacobsen.info/files/gimgs/th-159_11.jpg

TRIP–TY–CHON, 2016

 
""